Pagina's

zondag 17 oktober 2010

Wilma Bosland en Teska Seligmann in de Cirkel te Heemskerk




Wilma Bosland en Teska Seligmann exposeren hun werk van 24 oktober t/m 5 december in cultureel centrum de Cirkel te Heemskerk.

opening zondagmiddag 24 oktober 14.00 uur
adres:
De Cirkel 1
Heemskerk

http://www.decirkelheemskerk.nl/

De kunstenaars over elkaar
Wilma over Teska: voor mij is dat een van de herkenningspunten in de schilderijen van Teska Seligmann. Ze ogen in eerste instantie abstract, maar ik herken een zelfde soort zoeken naar menselijke maten en verhoudingen. Onze beelden spelen beiden het spel van met abstracte middelen toch bepaalde (emotionele?) associaties op te wekken. Een ander herkenningspunt is denk ik ook de liefde voor ons materiaal en de lol om daarmee te werken: de geur van terpentijn en het gevoel van klei.
Wat ik in haar schilderijen voor het eerst echt tastbaar zie of ervaar is de ruimtelijke werking van kleuren. Als beeldhouwer ben je vooral met vorm bezig maar ervaar je wel degelijk dat de kleur van je materiaal of de kleur die je toevoegt door engobes of glazuren een vorm kan maken of breken. In de schilderijen van Teska zie je wat kleur doet met vormen in een ruimte maar ook met de sfeer.
Teska over Wilma: wat mij in eerste instantie fascineert in het werk van Wilma is hoe zulke "versteende"(gebakken) materie zó wulps, aanraakbaar en levend kan zijn.
Want ja, het zijn stilstaande objecten, maar ze bewegen! En die beweging is ook Wilma's innerlijke beweging. Denk ik. Door samen met Wilma te exposeren ervaar ik mijn schilderijen anders: was ik geneigd in een expositie te zoeken naar harmonie en verstilling, nu voel ik mij uitgenodigd tot het samenstellen van een spannende compositie van schilderijen en beelden, die in gesprek gaan met elkaar.Door niet alleen schilderijen aan de wand te hangen maar óók objecten in de ruimte te plaatsen gaan de schilderijen mede een rol spelen in de ruimte en wordt hun ruimtelijkheid versterkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.